Jesteś tutaj: Start
Rodzic
Aktualności Reja
Symulacja rozprawy sądowej – edukacja przez doświadczenie



OGŁOSZENIE
W dniu 8 lipca 2025 roku o godzinie 9.00, zapraszamy absolwentów szkoły po odbiór świadectw dojrzałości.
Świadectwa będą wydawane przez wychowawców klas w salach lekcyjnych:
Klasa 4a – sala 43
Klasa 4b – sala 56
Klasa 4c - sala 57
Klasa 4d – sala 34
Klasa 4f – sala 40
(…) tak szybko stad odchodzą jak drozd milkną w lipcu
jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon
żeby widzieć naprawdę zamykają oczy (…)
Jan Twardowski
Z głębokim żalem żegnamy księdza kanonika Janusza Stefanka, wieloletniego proboszcza parafii św. Józefa Robotnika w Kraśniku, dziekana dekanatu kraśnickiego, duchowego przewodnika i przyjaciela społeczności Zespołu Szkół nr 2 w Kraśniku. Jesteśmy wdzięczni za modlitwę, towarzyszenie nam w ważnych dla szkoły momentach, za każdy gest, za słowo i dyskretne wsparcie, życzliwość. Księże Proboszczu! Z Księdzem łatwiej nam było widzieć to, co ważne, dostrzegać wartości, które czasem gubią się w niełatwej szkolnej codzienności. Będzie nam brakowało obecności i towarzyszenia tak życzliwego, choć wymagającego pasterza. Księże Proboszczu, odpoczywaj w pokoju!
Społeczność „Reja”
REKRUTACJA 2025/2026
OFERTA EDUKACYJNA NA ROK SZKOLNY 2025/2026 - profile klas
Harmonogram rekrutacji 2025/2026
Regulamin rekrutacji 2025/2026
Uczniowie klasy 2f pod kierunkiem p. I. Oszust przygotowali symulację rozprawy sądowej, przygotowanej w ramach zajęć z edukacji obywatelskiej i wiedzy o społeczeństwie. Przedstawienie realistycznego procesu sądowego miało na celu przybliżenie młodzieży zasad funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości oraz zwrócenie uwagi na konsekwencje prawne nieprzemyślanych decyzji.
Podczas symulacji uczniowie wcielili się w różne role procesowe – sędziego, prokuratora, obrońcę, oskarżonego, świadków oraz publiczność. Sprawa dotyczyła nieletniego oskarżonego o posiadanie niewielkiej ilości substancji odurzających oraz o zniesławienie koleżanki poprzez publikację obraźliwego komentarza w mediach społecznościowych.
Symulacja przebiegała zgodnie z zasadami obowiązującymi w realnym postępowaniu sądowym. Uczniowie przygotowali swoje role, korzystając z materiałów edukacyjnych oraz konsultacji. Proces zakończył się wydaniem wyroku, a całość była okazją do ożywionej dyskusji na temat odpowiedzialności karnej osób niepełnoletnich, cyberprzemocy oraz zagrożeń wynikających z eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi.
Tego rodzaju inicjatywy są nie tylko doskonałym uzupełnieniem wiedzy teoretycznej, ale również kształtują postawy obywatelskie i uczą empatii, odpowiedzialności oraz refleksji nad własnymi wyborami, tworzą inspirującą atmosferę do nauki przez działanie.